35 Marocko

  • Ledare: King Mohammed VI
  • Folkmängd: 36,2 miljoner
  • Antal kristna: 31 000
  • Religion: Islam
  • Statsskick: Konstitutionell monarki
  • Förföljelsens grundorsak: Islamistiskt förtryck

Trots att Marocko är ett relativt öppet land så drabbas kristna av förföljelse, både från myndigheter och från omgivningen.

Även om förföljelsen inte är lika svår och vanligt förekommande som i många av grannländerna så lägger staten restriktioner på kyrkan, samtidigt som radikala muslimer förföljer de kristna i samhället. På landsbygden är det vanligt att de kristna förtrycks av släkt och andra människor i omgivningen.

 

Förföljelsens grundorsak

Islamistiskt förtryck: Kristna drabbas av flera restriktioner, till exempel beslagtas kristen litteratur på arabiska. Kristna får heller inte jobba tillsammans med kristna från andra länder och det är svårt för kristna med muslimsk bakgrund att hitta en kyrkolokal. För en konvertit kan det räcka med att berätta om sin tro för att personen ska förföljas.

 

Förföljelsen i Marocco

I Marocko är det förbjudet att försöka omvända en muslim. Det innebär att det är svårt för kristna att vara öppna med sin tro eftersom de riskerar att gripas och ställas inför rätta. Förespråkare för kristnas rättigheter har attackerats av militanta islamister. Juridiskt är det bara straffbart att evangelisera men konvertiter straffas på andra sätt också. Till exempel kan de göras arvlösa eller förlora vårdnaden om sina barn.

 

Exempel

  • Under rapporteringsperioden för World Watch List 2019 har konvertiter förhörts av säkerhetspolisen, de har bland annat fått förklara sina kontakter med utländska kontakter och varför bibeln är så viktig för dem. I april 2018 nekades en brittisk pingstpastor visum till Marocko, pastorn är en känd lärare på en arabiskspråkig tv-kanal.
  • I april 2017 bekände en konvertit sin tro efter att ha varit kristen i 20 år. Då blev han utfryst av sin familj, hans kollegor undvek honom och hans barn blev mobbade i skolan.
  • I november 2016 blev en förespråkare för kristnas rättigheter utsatt för ett mordförsök. När han polisanmälde händelsen ville polisen inte utreda fallet utan menade att det var personen som skapade bråk.

 

  Be...

  • Om tillgång till arabiska biblar och kristen litteratur för kristna i Marocko. Biblar och annat material på arabiska konfiskeras.
  • Att kristna  ska våga vara öppna med sin tro, trots att de riskerar åtal och fängelse.
  • Att kristna konvertiter ska stå fasta i sin tro, trots att de diskrimineras svårt i samhället. Bland annat kan de tappa arvsrätten, samt förlora vårdnande om sina barn.

 

  • Privatlivet
    12,2
    MAX = 16,7

  • Familjelivet
    13,3
    MAX = 16,7

  • Sociala nätverk
    9,6
    MAX = 16,7

  • Livet som medborgare
    12,0
    MAX = 16,7

  • Kyrkolivet
    14,4
    MAX = 16,7

  • Förekomst av våld
    1,5
    MAX = 16,7

  • 63
    MAX = 100

Så tar vi fram WWL


© 2017 Copyright Open Doors Sverige